خانه / تبلیغات / تفاوت روابط عمومی و تبلیغات

تفاوت روابط عمومی و تبلیغات

گرچه برخی از نظر هدف و عملکرد تبلیغات و روابط عمومی را متفاوت نمی بینند و یا برخی این دو پدیده را آنقدر در هم تنیده می دانند که به سادگی نمی توان این دو را از هم تشخیص داد ، باید به این نکته مهم توجه نمود که فلسفه روابط عمومی مردم داری است و با پیش روی به سمت تبلیغات به جای ارتباطی مشارکت آمیز ، ارتباطی سلطه آمیز با مردم خواهیم داشت. در ادامه بیشتر با تفاوت روابط عمومی و تبلیغات آشنا خواهیم شد.

تفاوت روابط عمومی و تبلیغات
تفاوت روابط عمومی و تبلیغات

بهتر است قبل از هر چیز به تعریف این دو مقوله بپردازیم.

روابط عمومی

مجموعه ای از ارتباطات که به صورت آگاهانه و از روی برنامه به کمک روش های علمی و استفاده از ابزارهای مختلف ارتباطی مانند ابزار نوشتاری ، گفتاری و دیداری برای ایجاد تفاهم و کسب حمایت مخاطبان می باشد.

ایجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب ، درگیر بودن آگاهانه مخاطب در برنامه ریزی های روابط عمومی ، فعالیتی بر اساس تحقیق ، ترکیبی از علم و دانش و اطلاع یابی علاوه بر اطلاع رسانی از ویژگی های روابط عمومی می باشند.

تبلیغات

تبلیغات با توجه به زمان ، مکان ، موضوع ، چرایی و مخاطبان تبلیغ آثار مثبت و منفی از خود بر نگرش مردم ، تولید ، توزیع و مصرف محصولات بر جای می گذارد. شاید بتوان آن را به صورت استفاده از حامل های مختلف برای ارتباط و معرفی غیر شخصی محصول در قبال دریافت هزینه از صاحبان محصول تعریف نمود.

تبلیغات به پنج دسته تقسیم بندی می شوند :

  • تبلیغ هیجانی : هدایت مخاطبان به سمت اهداف خاص می باشد.
  • تبلیغ وحدت بخش : منفعل نمودن مخاطب هدف اصلی است.
  • تبلیغ مفید : علاوه بر مشخص بودن منبع و ارسال اطلاعات صحیح به مخاطب ، هدف اصلی کسب اعتبار در بین مخاطبان می باشد.
  • نبلیغ خاکستری : نمی توان به طور دقیق اعلام کرد که منبع مشخص است یا نه و آیا پیام های صادقانه ای به مخاطب ارسال می شود یا نه.
  • تبلیغ سیاه : همان گونه که مشخص است اطلاعات نادرست تنها با هدف فریب مخاطب به وی ارسال می شود.

یک طرفه بودن تبلیغات ، توجه صرف به منافع تبلیغ کننده به جای در نظر گرفتن مخاطب ، احتمال تغییر اطلاعات ، تحمیل عقاید به مخاطب و استفاده از هر وسیله ای برای رسیدن به هدف از جمله ویژگی های تبلیغات محسوب می شوند. در واقع سعی می شود تفکر و نگرش مخاطب را آن گونه که آنان را به اهداف خود نزدیک می کند ، تغییر دهد.

برخی از تقاوت ها بین تبلیغات و روابط عمومی عبارتند از :

  • تفاوت از نظر هدف : هدف روابط عمومی گفتگو و ایجاد ارتباط مداوم با مخاطب است در حالی که هدف تبلیغات تاثیر و نفوذ بر مخاطب است. در واقع در روابط عمومی برعکس تبلیغات که هدف اقناع فوری و مستقیم مخاطب می باشد ، به نتایج و آثار آینده معطوف است. جلب اعتماد و آگاهی بخشی به مخاطب و تاثیر پذیری اراده وی به جای تحمیل عقاید از دیگرر تمایز ها بین این دو مفهوم است.
  • تفاوت از نظر مخاطب : تعامل دموکراتیک با مخاطب ، انتقال نظرات آنان به مدیریت ، فعال و هوشمند بودن مخاطب و مهم بودن عکس العمل آنان برای روابط عمومی از مواردی است که در نظر گرفته می شود در حالی که بهره برداری از مخاطب با هدف تامین اهداف تبلیغ کننده ، منفعل بودن مخاطب و با اهمیت بودن افزایش فروش و درآمد از مواردی است که در تبلیغات به آن ها توجه می شود.
  • تفاوت از نظر پیام : غیر قابل کنترل بودن پیام ها در روابط عمومی در مقابل قابلیت کنترل آن ها در تبلیغات و شفاف بودن ، واقع گرایی ، پیچیدگی و وسعت پیام در روابط عمومی نسبت به پیام های تبلیغات که خیالی ، مبهم و طنز می باشند و هر نوع پنهان کاری می تواند صورت بگیرد، از تمایزاتشان می باشد. در واقع در تبلیغات ، مبلغان خود را ملزم به رعایت موازین اخلاقی نمی بینند.
  • و در نهایت مسئولیت اجتماعی روابط عمومی در برابر مسئولیت اقتصادی تبلیغات .

درباره ی سینا حسینی

مطلب پیشنهادی

قانون ممنوع بودن چاپ اسکناس در تبلیغات

قانون ممنوع بودن چاپ اسکناس در تبلیغات

یکی از مواردی که باید در مورد آن حساس باشید استفاده از اسکناس در تبلیغات …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *