خانه / تبلیغات / تفاوت روابط عمومی و تبلیغات

تفاوت روابط عمومی و تبلیغات

گرچه برخی از نظر هدف و عملکرد تبلیغات و روابط عمومی را متفاوت نمی بینند و یا برخی این دو پدیده را آنقدر در هم تنیده می دانند که به سادگی نمی توان این دو را از هم تشخیص داد ، باید به این نکته مهم توجه نمود که فلسفه روابط عمومی مردم داری است و با پیش روی به سمت تبلیغات به جای ارتباطی مشارکت آمیز ، ارتباطی سلطه آمیز با مردم خواهیم داشت. در ادامه بیشتر با تفاوت روابط عمومی و تبلیغات آشنا خواهیم شد.

تفاوت روابط عمومی و تبلیغات
تفاوت روابط عمومی و تبلیغات

بهتر است قبل از هر چیز به تعریف این دو مقوله بپردازیم.

روابط عمومی

مجموعه ای از ارتباطات که به صورت آگاهانه و از روی برنامه به کمک روش های علمی و استفاده از ابزارهای مختلف ارتباطی مانند ابزار نوشتاری ، گفتاری و دیداری برای ایجاد تفاهم و کسب حمایت مخاطبان می باشد.

ایجاد ارتباط دو طرفه با مخاطب ، درگیر بودن آگاهانه مخاطب در برنامه ریزی های روابط عمومی ، فعالیتی بر اساس تحقیق ، ترکیبی از علم و دانش و اطلاع یابی علاوه بر اطلاع رسانی از ویژگی های روابط عمومی می باشند.

تبلیغات

تبلیغات با توجه به زمان ، مکان ، موضوع ، چرایی و مخاطبان تبلیغ آثار مثبت و منفی از خود بر نگرش مردم ، تولید ، توزیع و مصرف محصولات بر جای می گذارد. شاید بتوان آن را به صورت استفاده از حامل های مختلف برای ارتباط و معرفی غیر شخصی محصول در قبال دریافت هزینه از صاحبان محصول تعریف نمود.

تبلیغات به پنج دسته تقسیم بندی می شوند :

  • تبلیغ هیجانی : هدایت مخاطبان به سمت اهداف خاص می باشد.
  • تبلیغ وحدت بخش : منفعل نمودن مخاطب هدف اصلی است.
  • تبلیغ مفید : علاوه بر مشخص بودن منبع و ارسال اطلاعات صحیح به مخاطب ، هدف اصلی کسب اعتبار در بین مخاطبان می باشد.
  • نبلیغ خاکستری : نمی توان به طور دقیق اعلام کرد که منبع مشخص است یا نه و آیا پیام های صادقانه ای به مخاطب ارسال می شود یا نه.
  • تبلیغ سیاه : همان گونه که مشخص است اطلاعات نادرست تنها با هدف فریب مخاطب به وی ارسال می شود.

یک طرفه بودن تبلیغات ، توجه صرف به منافع تبلیغ کننده به جای در نظر گرفتن مخاطب ، احتمال تغییر اطلاعات ، تحمیل عقاید به مخاطب و استفاده از هر وسیله ای برای رسیدن به هدف از جمله ویژگی های تبلیغات محسوب می شوند. در واقع سعی می شود تفکر و نگرش مخاطب را آن گونه که آنان را به اهداف خود نزدیک می کند ، تغییر دهد.

برخی از تقاوت ها بین تبلیغات و روابط عمومی عبارتند از :

  • تفاوت از نظر هدف : هدف روابط عمومی گفتگو و ایجاد ارتباط مداوم با مخاطب است در حالی که هدف تبلیغات تاثیر و نفوذ بر مخاطب است. در واقع در روابط عمومی برعکس تبلیغات که هدف اقناع فوری و مستقیم مخاطب می باشد ، به نتایج و آثار آینده معطوف است. جلب اعتماد و آگاهی بخشی به مخاطب و تاثیر پذیری اراده وی به جای تحمیل عقاید از دیگرر تمایز ها بین این دو مفهوم است.
  • تفاوت از نظر مخاطب : تعامل دموکراتیک با مخاطب ، انتقال نظرات آنان به مدیریت ، فعال و هوشمند بودن مخاطب و مهم بودن عکس العمل آنان برای روابط عمومی از مواردی است که در نظر گرفته می شود در حالی که بهره برداری از مخاطب با هدف تامین اهداف تبلیغ کننده ، منفعل بودن مخاطب و با اهمیت بودن افزایش فروش و درآمد از مواردی است که در تبلیغات به آن ها توجه می شود.
  • تفاوت از نظر پیام : غیر قابل کنترل بودن پیام ها در روابط عمومی در مقابل قابلیت کنترل آن ها در تبلیغات و شفاف بودن ، واقع گرایی ، پیچیدگی و وسعت پیام در روابط عمومی نسبت به پیام های تبلیغات که خیالی ، مبهم و طنز می باشند و هر نوع پنهان کاری می تواند صورت بگیرد، از تمایزاتشان می باشد. در واقع در تبلیغات ، مبلغان خود را ملزم به رعایت موازین اخلاقی نمی بینند.
  • و در نهایت مسئولیت اجتماعی روابط عمومی در برابر مسئولیت اقتصادی تبلیغات .

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

اشتباهات تبلیغات آنلاین

عدم مصرف از مدلهای هوشیاری امتحان شده بعضی از سازندگان پاشیدن بری هیچ خبر از …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *