خانه / بازاریابی / بازاریابی موتورهای جست و جو یا SEM

بازاریابی موتورهای جست و جو یا SEM

ما در دنیایی زندگی می کنیم که با سرعت بیشتری به سمت دیجیتال شدن و مجازی شدن حرکت می کند، دیجیتال شدن و مجازی شدن همه ی ابعاد زندگی ما را در بر گرفته، در ارتباطات ما، در نحوه ی زندگی ما، خرید کردن ما و حتی فرهنگ و ارزش هایی که در زندگی به آنها باور داریم.

SEM
SEM

نمونه ای از رابطه ی دیجیتالی شدن و مجازی شدن با فرهنگ جامعه را می توان در چند مثال کاملا متوجه شد. مثلا همین شش یا هفت سال پیش (در کشور خودمان) بود که اگر کسی ساعت ۱۲ شب به شخص دیگری پیام می داد این، حرکت زشت و بی احترامی تلقی می شد، اما با ظهور شبکه های مجازی و به خصوص مسنجرهای موبایل این مرز زمان برای برقرار ارتباط شکسته شد و دیگر ساعت شبانه روزی برای پیام دادن به کلی تغییر کرد.

مردمی ساکن اینترنت!

باری، هدف اصلی ما از طرح این مثال، رسیدن به این موضوع بود که زندگی ما بیش از پیش با اینترنت خو گرفته است، طوری که بیشتر در دنیای مجاز زندگی می کنیم تا دنیای واقعی که جسممان در آن قرار دارد، صفحه ی اینستاگرام ما بخش قابل توجهی از دغدغه هایمان را تشکیل داده، سایت های فروشگاه آنلاین نحوه ی خرید کردن ما و به طور کلی موتورهای جست و جو تبدیل به استاد همه چی دان ما شده اند.

اینستاگرام
اینستاگرام

اگر شما سوالی داشته باشید، یا بخواهید تلفظ و املای درست یک کلمه را بفهمید، آدرس محلی را پیدا کنید و از قیمت کالایی مطلع شوید و از همه مهمتر بخواهید هتل، بلیط هواپیما رزرو کنید و یا غذای خود را سفارش دهید سراغ اینترنت می روید و برای پیدا کردن سایت هایی که ارائه دهنده خدمات می باشند، اول از همه سراغ موتورهای جست و جو می روید. حال فرض کنید که شخصی بخواهد محصول یا خدماتی که ارائه می دهد را به مشتریان بالقوه اش ارائه دهد، برای نزدیک شدن به مخاطبان و مشتریان بالقوه اش چه جایی می تواند بهتر از موتورهای جست و جو باشد.

گوگل
گوگل

حتما همه ی شما تا به حال از موتورهای جست و جو چندین بار استفاده کرده اید، اگر به نتایج موتورهای جست و جو دقت کرده باشید، حتما متوجه این شده اید که مثلا گوگل هزاران نتیجه مرتبط با کلمه ای که جست و جو کرده اید را در کمتر از یک ثانیه برای شما پیدا کرده است، اما شما فقط به نتایج صفحه اول توجه می کنید و سراغ صفحات بعدی نمی روید، خب این به این معنی ست، وب سایت هایی برنده هستند که رتبه های اول نتایج جست و جو را داشته باشند.

سایت های مختلف برای رسیدن به رتبه های صفحه اول باید چه کار می کنند؟

به طور کلی برای رسیدن به رتبه های اول موتورهای جست و جو، بازاریابی موتورهای جست و جو یا SEM را می توان به دو بخش اصلی تقسیم کرد.

سئو (SEO)

روشی که در آن با استفاده از یک سری فعالیت‌های موسوم به سئوی درون سایتی و سئوی برون سایتی، تلاش می کند تا کلمه ی مورد نظر به رتبه های اول دست پیدا کند. (این فرایند ممکن است خیلی زود و ممکن است بالای ۱ سال طول بکشد که مدت زمان بستگی به ترافیک سرچ آن کلمه در موتور جست و جو و میزان فعالیت سایت های مختلف در خصوص آن کلمه دارد).

سئو (SEO)
سئو (SEO)

تبلیغات کلیکی (گوگلی)

روشی که در آن شما می‌توانید نتیجه مربوط به وب‌سایت خود را در صفجه اول ببینید. البته با یک آرم زرد رنگ (یا سبزرنگ) کنار آن، که نوشته Ad بر روی آن است. به ازای هر کلیک که مخاطب بر روی نتیجه شما انجام دهد، شما باید مبلغی را پرداخت کنید.

تبلیغات کلیکی (گوگلی)
تبلیغات کلیکی (گوگلی)

کدام روش به صرفه تر است؟

برای رسیدن به نتایج اول موتورهای جست و جو (گوگل)، با توجه به استراتژی سازمان برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود، یکی از این روش ها اتخاذ می شود، مثلا اگر استراتژی بازاریابی بر این باشد که تا ماه آینده فروش را چند برابر کند، ازآنجایی که سئو فرایندی وقت گیر است، روش تبلیغات کلیکی بجای آن استفاده می شود.

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

منظور از بازاریابی نوین چیست؟

منظور از بازاریابی نوین چیست؟

در دنیای امروزی استفاده از ابزارهای که می تواند محصولات و خدمات را به مخاطبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *