خانه / بازاریابی / اصول و مفاهیم بازاریابی / دلایل تعامل شرکت ها با مشتریان

دلایل تعامل شرکت ها با مشتریان

راهبردهای سنتی بازاریابی که با دیدگاه محصول محوری طرح می شدند، تنها بر چهار شاخص سازمانی قیمت، محصول، توزیع یا محل عرضه و تبلیغات در راستای افزایش سهم بازار تأکید داشتند و تأثیر مشتری را در این فر آیند نادیده می گرفتند که در نهایت، حجم فروش، معیار عملکرد سیستم بازاریابی لحاظ می شد. اما CRM رویکرد نوین سازمانی است که هدفی فراتر از افزایش حجم فروش و مبادلات داشته و با دیدگاه مشتری محوری، افزایش مطلوبیت ها و رضایت مشتری و به تبع آن تأمین منافع سازمان را هدف قرار می دهد. در ادامه به بررسی دلایل تعامل شرکت ها با مشتریان خواهیم پرداخت.

بازاریابی
بازاریابی

سازمان ها برای تحقیق این رویکرد و دستیابی به اهداف نظام مدیریت ارتباط با مشتری، مجموعه متنوعی از فناوری ها، ابزارها، فرآیندها، روش ها و ارتباطات رادر تعاملات خود با مشتریان به خدمت می گیرند.

سیستم های CRM اطلاعات مربوط به مشتری را از منابع مختلف جمع آوری نموده و آنها را در جهت پاسخگویی به نیاز های اطلاعاتی سازمان و مدیران، تحلیل و با یکدیگر ترکیب می نمایند. این مفهوم یکی از کلیدی ترین اصول و مفاهیم بازاریابی است.

اطلاعات مختلف هنگامی که در کنار یکدیگر قرار گرفته تشکیل منابع اطلاعاتی جامع تر و جدیدتری را می دهند که برای سازمان کاربرد بیشتری خواهد داشت. از جمله این تحلیل ها و اطلاعات که حاصل عملکرد سیستم های CRM  است، می توان به تحلیل ارزش یک مشتری خاص برای شرکت در طول دوره ای خاص یا تشخیص مشتریان وفادار اشاره نمود.

بازاریابی
بازاریابی

انواع مشتری

طبقه بندی انواع مشتریان بر اساس معیارهای مختلف قابل تعریف بوده و امکان پذیر است. لیکن این نوع سازمان، فعالیت و منافع آن از جمله شاخصه های مهم در طبقه بندی مشتریان است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

  • روش پارتو(Pareto) : این روش مبتنی بر آن است که ۸۰% منافع سازمان توسط ۲۰% از مشتریان تأمین می شود و بر اساس، نسبت به طبقه بندی مشتریان اقدام می شود.
  • روش گروه بندی : در این روش با توجه به یک صنعت یا ویژگی خاص، مشتریان در گروه های مختلف طبقه بندی می شوند.
  • روش بازار محصول : بر اساس این روش مشتریان با توجه به سلیقه ها و مطلوبیت های خود در رابطه با یک محصول یا یک بازار خاص، طبقه بندی می شوند.
  • روش رفتار سنجی : در این روش، شناسایی طرز تفکر، رفتار و تمایلات مشتریان مد نظر قرار می گیرد.
بازاریابی
بازاریابی

با توجه به این مفهوم، مشتریان را می توان به چهار گروه اصل : مشتریان وفادار ، تا حدودی وفادار ، بی وفا و مشتریان وفادار به رقیب طبقه بندی کرد. در همین راستا می توان به طبقه بندی های متعدد دیگر که با توجه به ماهیت سازمان، نیازمندی های اطلاعاتی ، شیوه های ارتباطی و … می توانند مطرح باشند  اشاره کرد.

بازاریابی
بازاریابی

ارزش افزوده این چرخه هنگامی است که مشتریان دایمی و قدیمی را برای سازمان به وجود آورده و از آنها نگهداری می کند. نتیجه این چرخه بر این نکته تاکید می کند که عواید و منافع حاصل از مشتریان قدیمی برای سازمان بسیار بیشتر از سود حاصل از مشتریان جدید است.

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

تاثیر تحریم های گوگل بر کسب و کار ایرانی

تاثیر تحریم های گوگل بر کسب و کار ایرانی

به دلیل مشکلات به وجود آمده برای ایران گوگل تحریم هایی را برای کسب و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *