خانه / بازاریابی / اصول و مفاهیم بازاریابی / اهمیت رقبا، اهمیت دادن و بی اهمیت رد شدن‌ها

اهمیت رقبا، اهمیت دادن و بی اهمیت رد شدن‌ها

در کسب و کار، بررسی رقیب ها و فعالیت هایشان، می تواند کمک بزرگی برای شما باشد، به شرطی که بدانید چه نکاتی اهمیت دارند، چه نکاتی را باید یاد بگیرید و نسبت به چه اتفاقاتی بی تفاوت باشید. نباید در برابر پیشرفت ها و فعالیت های رقیب ها، کینه ای و خصمانه عمل کرد. گاهی بهترین موقعیت ها، از مشاهده رقیب ها به وجود می آید.

در این این بخش از سری مقالات اصول و مفاهیم بازاریابی در کسب و کار سعی داریم اهمیت رقبا، اهمیت دادن و بی اهمیت رد شدن‌ها بررسی کنیم؛ با مجله ایده پردازی همراه باشید.

تحلیل رقیب
تحلیل رقیب

خدمات / تولیدات

اهمیت بدهید:

بسیار مهم است که بدانید خدمات و تولبدات شما چه تفاوتی نسبت به موارد پیشنهادی از طرف رقیبتان دارد. آیا آنها از تکنولوژی جدیدی استفاده میکنند ؟ سطح جدیدی از ایمنی که هنوز شما به آن دسترسی پیدا نکرده اید ؟ یا…

دانستن فعالیت های رقبا در این چهارچوب می تواند کمک بسیار بزرگی برای شما و کسب و کارتان باشد.

اهمیت ندهید:

وقتی رقیب شما کالا یا خدمات جدیدی را عرضه می کند، به هیچ عنوان راه کپی کردن را پیش نگیرید، از خودتان بپرسید :

  • آیا واقعاً به مشتری ها کمک میکند ؟
  • آیا تاثیری در کسب و کار ما دارد ؟
  • آیا ما وقت و بودجه کافی برای پیشرفته تر کردن را داریم ؟
  • آیا جایگاه ارزشی ما را تضمین میکند ؟
  • آیا همین الان ما کسی را داریم که این خدمات را ارائه کند ؟

البته گاهی اوقات کالا و خدمات تازه، تمام قوانین بازار را به نفع خود تمام میکند (مثلاً. آیفون) در این موارد، بهترین کار تنوع بخشیدن به محصولاتتان است، اما در عین حال هدف کلی قبلی را حفظ و برای محقق شدنش تلاش کنید.

اهمیت رقبا
اهمیت رقبا

محتوا:

همیشه محتوای طراحی شده از طرف رقیبتان را زیرنظر بگیرید. ببینید روش کارشان چیست، وبلاگ می نویسند، مقاله طراحی میکنند، دوره آموزشی رایگان برگزار میکنند یا…؟ کیفیت کلی مطالبشان چطور است ؟ راهکارهایشان چقدر نتیجه بخش است ؟ مسیر حرکتشان کدام است ؟

بررسی محتوای رقیب شما، میتواند ایده مطالب شما را بدهد، و یا حتی به عنوان یک هدف منفی، و جایگاهی که نمیخواهید به آن برسید، نمایان شود.

اهمیت ندهید:

دقیقاً هرکاری که رقیبتان میکند را انجام ندهید، اگر آنها کتاب الکترونیکی چاپ کرده اند، شما حتماً نباید آن کار را تکرار کنید. شاید دلایل بسیاری وجود داشته باشد که شما حتی علاقه ای به پوشش دادن موضوعات رقیبتان نداشته باشید. یادتان باشد که بیننده ها با محتوا و مفهوم وقتی ارتباط برقرار میکنند که آنرا خاص بدانند. خودتان باشید!

استفاده از رسانه‌ها:

ایده بدی نیست اگر یک زنگ یا اخطار برای رقیبتان طراحی کنید تا هروقت که قدم در راه تبلیغ گذاشت، شما متوجه شوید و تحت نظر بگیریدش. اگر همه مردم از رقیب شما صحبت میکنند، بدانید که نکته مهمی در او وجود دارد که باید دریابیدش.

اهمیت ندهید:

تکرار میکنم، کپی نکنید! درس بگیرید، نکات را دریافت کنید، اما کپی نکنید! استخراج نکات مهم و بااهمیت، تنها نقطه قوت شما دربرابر مقاله و محتوای رقیب شماست.

درآخر، خودتان باشید، فراموش نکنید که این خاص بودنی که در رغیب میبینید، صرفاً “خودش بودن” است. خاص ترین حالت ممکن این است که خودتان باشید. توازن میان تحلیل رقیب و نوآوری های شخصی را رعایت کنید.

درباره ی سینا حسینی

مطلب پیشنهادی

انواع وبینارهای اینترنتی و کاربردهای‌شان – بخش دوم

انواع وبینارهای اینترنتی و کاربردهای‌شان – بخش دوم

در مقاله قبلی با مقدمات و اطلاعاتی درباره وبینارهای اینترنتی آشنا شدید و از اهمیت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *