خانه / بازاریابی / اصول و مفاهیم بازاریابی / انواع رسانه ها در دنیای بازاریابی

انواع رسانه ها در دنیای بازاریابی

در این مقاله در مورد رسانه ها در دنیای بازاریابی و تبلیغات صحبت می کنیم. ابتدا نکته ای در مورد رسانه ها می گوییم و سپس در مورد تقسیم بندی های آن ها صحبت می کنیم. با ادامه این بخش از سری مقالات اصول و مفاهیم بازاریابی با مجله ایده پردازی همراه باشید.

براساس تحقیقات انجام شده توسط صاحب­ نظران بازاریابی از هر صد نفر که در معرض پیام قرار می­گیرند، شصت نفر به پیام توجه می­کنند، حدود بیست تا سی نفر پیام را می­خوانند و فقط ده نفر به آن پاسخ می­دهند. پس نباید انتظار داشت زمانی که پیام از طریق رسانه به مخاطبان منتقل می­شود همه آنان به پیام پاسخ می­دهند. بلکه در صورتی که همه چیز درست انجام شده باشد، نهایتاً از هر صدنفر، ده نفر به پیام پاسخ می­دهند.

طبقه بندی رسانه

طبقه بندی رسانه
طبقه بندی رسانه

تقسیم بندی رسانه

تقسیم بندی­های مختلفی در حوزه رسانه وجود دارد. برخی رسانه­ها را به دو دسته رسانه­ های الکترونیکی و رسانه ­های غیر الکترونیکی تفکیک کرده­­اند ولی براساس تقسیم بندی دانکن، رسانه­ ها به چهار دسته زیر تقسیم می­شوند:

  • رسانه­ های چاپی
  • رسانه­ های بخش انبوه
  • رسانه­ های محیطی
  • رسانه­ های تعاملی

تقسیم بندی دیگری که در خصوص رسانه صورت می­گیرد براساس میزان دسترسی و ویژگی­ ها است. براساس میزان دسترسی، رسانه ­ها به دو دسته رسانه­ های جمعی و رسانه­ های خاص و از بعد دیگر به دو دسته قابل ردگیری و رسانه­ های غیرقابل ردگیری تقسیم می­شوند. از نظر ویژگی­ ها نیز رسانه به دو دسته رسانه­ های تعاملی و رسانه­ های غیر تعاملی تقسیم می­شوند.

رسانه­ های جمعی: در این رسانه­ ها مخاطبان پیام بسیار گسترده، متفاوت و از نظر جغرافیای پراکنده هستند، از جمله  این رسانه ­ها می­توان به رادیو و تلوزیون اشاره کرد.

رسانه­ های خاص: به رسانه­ هایی گفته می­شود که انبوه مخاطبان در آن به گستردگی و تفاوت رسانه­ های جمعی نیست بلکه مخاطبان این دسته از رسانه­ ها نقاط اشتراکی دارند مانند مجله زن روز که خوانندگان آن خانم­ها هستند. نکته­ای که در اینجا وجود دارد این است که گاهی تمایز میان رسانه­ های جمعی و رسانه های خاص کار دشواری است.

نکته قابل توجه این است که مه نیست که به رسانه­ ها برچسبی می­خورد، مهم این است که ارزیابی شود مخاطبان رسانه چقدر به برند و محصول یا خدمتی که ارائه می­شود، علاقمند هستند. میزان علاقمندی مخاطبان به رسانه را نیز موضوع، محتوی و تیتر آن تعیین می­کند.

انواع رسانه ها در دنیای بازاریابی
انواع رسانه ها در دنیای بازاریابی

رسانه­ های قابل ردگیری: در این رسانه­ ها خاطب کاملاً مشخص است و دقیقاً می­دانیم که برای چه کسی و به چه آدرسی پیام می­فرستیم. این نوع رسانه­ ها برای برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه­ ای که با دقت انتخاب شده­ اند، به کار می­روند و بیشتر در ابزارهایی مانند بازاریابی مستقیم یا فروش شخصی، که به طور مستقیم با مشتری ارتباط برقرار می­شود، کاربد دارد.

رسانه­ های غیرقابل ردگیری: رسانه­ هایی هستند که درآن مخاطبان مشخص نیستند.

رسانه های تعاملی: به رسانه­ ای گفته می­شود که به مخاطبان و مشتریان این امکان را می­دهد تا بتوانند با شرکت ارتباط برقرار کنند مانند اینترنت یا تلفن، مزیت رسانه­ های تعاملی در این است که امکان برقراری ارتباط دو طرفه با مشتری را فراهم می­کنند. از این رو می­توان دائماً، از مشتریان بازخورد گرفت. در این حالت مشتری با رسانه درگیر، و در نهایت تشویق به خرید می­شود، این در حقیقت هدفی است که در کل فرآیند بازاریابی به دنبال آن هستیم.

رسانه­ های غیر تعاملی: رسانه ­هایی هستند که خصوصیات رسانه های تعاملی را ندارند.

استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی در بازاریابی
استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی در بازاریابی

درجه مداخله رسانه

در شلوغی عناصر مختلفی که در اطراف مشتریان وجود دارد، «درجه مداخله رسانه» اهمیت بسیاری دارد، یعنی یک رسانه باید بتواند توجه مشتری را به خود جلب کند و در وی نفوذ کند. درجه مداخله رسانه­ های مختلف باهم متفاوت است. به عنوان مثال، در فروش مستقیم، نیروهای فروش به طور مستقیم با مشتری صحبت می­کنند، این رسانه درجه مداخله بالای دارد چون مشتری مجبور است که به صحبت ها گوش دهد به همین جهت می­توان گفت با نفوذترین رسانه، فروش مستقیم است.

در مقابل رسانه­ ای ماند بیلبورد قرار دارد که مشتری مختار است که به آن توجه کند یا نسبت به آن بی­تفاوت باشد، چنین رسانه­ ای درجه مداخله پایینی دارند زیرا به مشتری قدرت انتخاب می­دهند. هرچقدر درجه مداخله رسانه بالاتر می­رود به این معنی است که رسانه شخصی ­تر می­شود و بالطبع هزینه بیشتری نیز باید به آن اختصاص داده شود. ولی باید توجه اشت، درجه مداخله رسانه از یک حدی بیشتر نشود، زیرا باعث آزار و اذیت مشتری می­گردد و تأثیر معکوس خواهد داشت. حتی ممکن است تصویر برند مخدوش شود. بنابراین درجه مداخله حد ایده­آلی دارد که باید آن را حفظ کرد. در استراتژی های مختلفی برای حفظ درجه مداخله در حد ایدهآل وجود دارد که عبارتند از:

  • استراتژی اول این است که ابتدا باید بررسی شود که آیا مشتری مایل است تبلیغ برند شرکت را در رسانه مورد نظر، ملاحظه کند یا نه.
  • استراتژی دوم این است که به مشتری قدرت انتخاب داده شود که اگر مایل نیست، به تبلیغات توجه نکند. این موضوع از طریق تبلیغاتی که از طریق پست الکرونیک صورت می-گیرد بسیار مشهود است و گاهی یک محصول یا خدمت چندین پیام برای مخاطبان فرستاده می­شود که ممکن است آزاردهنده باشد. دادن قدرت انتخاب به مشتری درجه مداخله را کنترل می­کد.
  • استراتژی سوم این است که از حامی­گری و برگزاری رویدادهای مختلف استفاده می­کنیم. در این حالت درجه مداخله در پایین­ ترین حد قرار دارد.

سه استراتژی ذکر شده درجه مداخله در ایده­ آل­ ترین حالت نگه­ می­دارد و از حالت آزاردهنده خارج می-سازد.در شکل زیر به صورت شماتیک نشان داده شده است که هرچقدر رسانه­ شخصی­ تر می­شود درجه مداخله آن بیش­تر می­شود. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم شما را با انواع رسانه ها در دنیای بازاریابی آشنا کرده باشیم. توجه داشته باشید که دنیای رسانه ها دنیای پیچیده ای نیست، تنها کافی است به درستی از ابزاری که در اختیار ما قرار دارد استفاده کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

تاثیر تحریم های گوگل بر کسب و کار ایرانی

تاثیر تحریم های گوگل بر کسب و کار ایرانی

به دلیل مشکلات به وجود آمده برای ایران گوگل تحریم هایی را برای کسب و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *