خانه / بازاریابی / اصول و مفاهیم بازاریابی / منظور از پوش نوتیفیکیشن

منظور از پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن چیست
پوش نوتیفیکیشن چیست

پوش نوتیفیکیشن چیست و چطور سایت خود را به آن مجهز کنیم؟

اینترنت و ابزارها و روش های بازاریابی اینترنتی هر روز در حال تغییر و تحول هستن، برخی ابزار ها با گذشت زمان منسوخ می شن و برخی ابزارهای جدید به وجود میان، برخی روش ها تغییر می کنن و فرم پیاده سازی اونها عوض می شه.

یکی از روش‌های بازاریابی آنلاین که نسبت به برخی از روش‌های قدیمی دیگر مانند ایمیل مارکتینگ، عمر کوتاهی داره و جدیدتر هست «نوتیفیکیشن مارکتینگ» نام داره که به ابزار اون «پوش نوتیفیکیشن Push Notification» می‌گن.

معنی فارسی کلمه Notification می‌شه اطلاع، اطلاعیه، اعلان، خبر، تذکر و آگاهسازی.

احتمالا اپلیکیشن‌های موبایلی‌ای رو دیدین که پس از نصب اون روی موبایل‌تون، وقتی که یک نسخه جدید از اپلیکیشن ارائه می‌شه، یک اعلان یا نوتیفیکیشن برای شما ظاهر می‌شه و شما رو مطلع می‌کنه. یا مثلا از جشنواره‌ها و تخفیف‌ها برای ارتقا برنامه به نسخه پولی، خبر می‌ده.

یا برخی بازی‌ها مانند بازی پو (Pou) که وقتی پو، گرسنه می‌شه، خوابش میاد و … نوتیفیکیشنی ظاهر می‌شه و شما رو از این مورد آگاه می‌کنه تا به پو، غذا بدین، بخوابونینش و … !

نمونه‌ای از یک پوش نوتیفیکیشن در مرورگر کروم :

push Notification
push Notification

پوش نوتیفیکیشن چقدر برای کسب و کار اینترنتی شما موثر هست

در اینکه پوش نوتفیکیشن چقدر در افزایش نرخ تبدیل و افزایش فروش و افزایش محبوبیت کسب و کار اینترنتی موثر هست، نمی‌شه اطلاعات دقیقی ارائه کرد، هرچند که اهمیت و تاثیر خوب نوتیفیکیشن‌ها در اپ‌های موبایل اثبات شده ولی برای سایت‌ها کمی متفاوت هست.

نوتیفیکیشن‌ها فقط برای اپ‌ها و موبایل‌ها نیستن و چند وقتی هست که از اونها برای وب‌سایت ها هم استفاده می‌شه که احتمالا نمونه‌هایی از اون رو تاکنون در سایت‌های مختلف مشاهده کردین.

هر چقدر موبایل‌ها و تبلت‌ها بیشتر پیشرفت کردن، وب‌سایت ها هم خودشون رو با موبایل‌ها تطابق دادن مانند حالت ریسپانسیو یا واکنش گرا که امروزه برای هر نوع سایتی نسبتا یک الزام محسوب می‌شه.

در بسیاری اوقات کاربران سایت شما ممکن هست سایت‌تون رو با موبایل یا تبلت خودشون نگاه کنن و اگر سایت شما ریسپانسیو نباشه، کار با سایت برای اونها سخت‌تر می‌شه و همین باعث افزایش نارضایتی و در نهایتا کاهش فروش شما می‌شه، به این خاطر که اونها مجبور می‌شن که فقط از PC و MAC سایت‌تون رو مشاهده کنن و نمی‌تونن با موبایل یا تبلت به خوبی با اون کار کنن. این یعنی یوزر فرندلی User-Friendly نبودن (کاربر پسند نبودن) و تجربه کاربری بد.

همونطور که گفتم هرچقدر اسمارت‌فون یا تلفن‌های هوشمند بیشتر پیشرفت کردن و جایگاه بیشتری در زندگی مردم بدست آوردن، وب‌سایت ها هم شبیه‌تر به اپ‌ها شدن و با موبایل‌ها و تبلت‌ها هماهنگ تر شدن، یکی از موراد بسیار پر استفاده در اپ‌ها همین نوتیفیکشن بود که جای خالی اون در وب‌سایت های مدرن امروزی احساس می‌شد، به همین خاطر امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن برای سایت‌‌ها هم فراهم شد تا باز هم وب‌سایت ها شبیه‌تر به اپ‌ها بشن.

چطور سایت تون رو به پوش نوتیفیکیشن Push Notification مجهز کنین

یکسری سایت‌ها (سرویس‌ها) رو در زیر به شما معرفی کردم که خدمات پوش نوتیفیکیشن رو به صورت رایگان ارائه می‌کنن، البته پلن‌ها و خدمات پولی هم دارن اما برای شروع می‌تونین از پلن‌ها و خدمات رایگان اونها استفاده کنین.

sendpulse.com
onesignal.com
pushengage.com
pushwoosh.com
pushcrew.com
foxpush.com
letreach.com
pushpad.xyz
pushassist.com

سایت‌های بالا به ترتیب اهمیت و خوب بودن نوشته نشدن، هر کدام مزایا و معایبی دارن.

در میان سایت‌های ایرانی هم سایت‌هایی هستن که این خدمات رو ارائه می‌کنن، اما در جستجویی که بین سایت‌های ایرانی انجام دادم، سایتی رو ندیدم که پوش نوتیفیکیشن رو برای وب‌سایت‌ها ارائه کنه و بیشتر خدماتشون فقط برای اپ‌ها بود، به همین خاطر جستجو در بین سرویس دهندگان ایرانی رو واگذار می‌کنم به خودتون، در میان سرویس‌های ایرانی جستجو کنین و اگر سرویس مناسبی دیدین از اونها استفاده کنین و از طریق قسمت نظرات به دیگر دوستان هم معرفی کنین.

مراحل انجام کار:

۱. در یکی از این سایت های معرفی شده عضو بشین.

۲. فرم پوش نوتیفیکیشن خودتون رو طراحی کنین (هر کدام از این سایت‌ها چند نوع فرم متفاوت دارن که با توجه به نیازتون یکی از اونها رو انتخاب کنین)

۳. بعد از انتخاب و طراحی فرم، یک یا چند خط کد در اختیار شما قرار می‌ده، این کدها رو باید در قسمت‌ کدهای قالب سایت و تگ HEAD قرار بدین. اگر سایت شما با سیستم‌های مدیریت محتوا طراحی شده، در اکثر قالب‌های اونها بخشی دارن که می‌تونین کد رو در اون بخش و در قسمت تنظیمات قالب وارد کنین و نیاز نیست این کار رو به صورت دستی انجام بدین.

۴. پس از قرار دادن کد، اگر کاربران سایت شما از طریق مرورگر، سایت‌تون رو باز کنن، اون فرم عضویت رو مشاهده می‌کنن و اگر عضو بشن وارد لیست شما می‌شن.

۵. حالا می‌تونین با ورود به پنل خودتون در سایت سرویس دهنده، برای اعضا پوش نوتیفیکیشن ارسال کنین و بازاریابی نوتیفیکیشن رو آغاز کنین.

نوتیفیکیشن‌ها به مرورگر کاربران ارسال می‌شن، مثلا گوگل کروم یا موزیلا فایر فاکس.

وقتی کاربران، سایت شما رو با این مرورگر‌ها باز کنن، پنجره عضویتی شبیه پاپ آپ به اونها نمایش داده می‌شه و اگر عضو بشن، بعد از اون اگر شما نوتیفیکیشنی ارسال کنین، اونها به محض باز کردن مرورگر خودشون، اون رو مشاهده می‌کنن، اگر مرورگر اونها در حالت اجرا باشه، بلافاصله اعلان ارسالی شما رو دریافت می‌کنن و اگر هم مرورگر اونها بسته باشه به محض باز کردن اون، نوتیفیکیشن ارسالی شما رو دریافت و مشاهده می‌کنن.

سخن آخر

بازاریابی نوتیفیکیشنی هم مانند ایمیل مارکتینگ، تکنیک‌هایی داره و در این مقاله درباره اونها توضیحاتی ارائه نشده و فقط هدف آشنایی شما با این ابزار و نحوه استفاده از اون بوده.

ایمیل مارکتینگ، پدربزرگ روش‌های بازاریابی اینترنتی! هنوز هم جزو کامل‌ترین و بهترین روش‌های بازاریابی اینترنتی محسوب می‌شه و نوتیفیکیشن مارکتینگ فعلا با ایمیل مارکتینگ قابل مقایسه نیست، هرچند که این روش بازاریابی آنلاین، ارزان‌تره و مزایا و طرفدارانی داره.

البته این موضوع به نوع کسب و کار آنلاین و کیفیت اجرا هم مرتبط هست و ممکنه برای کسب و کار اینترنتی خاصی این روش خیلی موثرتر واقع بشه.

نویسنده: احمد شمسی

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

تبلیغات گوگل با استفاده از youtube red

تبلیغات گوگل با استفاده از youtube red

گوگل برای اینکه بتواند در فضای خود تبلیغات مورد نظر خود را ارائه دهد از …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *