تحقیقات بازار چیست؟

تحقیقات بازار چیست؟؛ سوالی است که می خواهیم در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

تحقیقات بازار، از مهمترین اصول و مفاهیم بازاریابی، به معنای جمع آوری ، ثبت و تجزیه و تحلیل هدفمند داده های مربوط به بازار هدف و مشکلات بازاریابی محصولات و خدمات می باشد که به کمک روش های تحلیلی و آماری انجام می شود و تمام فعالیت های مرتبط در کسب و کار از ایجاد ایده تا پایانی ترین بخش یعنی رضایت مشتری را شامل می شود. همین مسئولیت گسترده تحقیقات بازار تفاوت آن را با تحقیقات بازاریابی به خوبی منعکس می نماید. در واقع برای کسب اطلاعات در مورد مصرف کنندگان برای بهبود عملیات کسب و کار به تحقیقات بازار نیاز است.

تحقیقات بازار
تحقیقات بازار

شناسایی کارهایی که انجام آن ها برای جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن محصول شرکت توسط محصولات شرکت های دیگر مورد نیاز است و نیز کار هایی که موجب جذب محصول توسط بازار می شود ، درک شرایط شرکت و نقاط ضعف و قوت آن و شناسایی و بهره گیری از فرصت های موجود در بازار ، تشویق ارتباطات بین شرکت و مشتریان ، حداقل نمودن ریسک کسب و کار ، کسب و حفظ سهم بازار و روند فروش و کشف مشکلات از جمله مزایایی مهمی است که تحقیقات بازار در اختیار قرار می دهد.

کسب اطلاعات در مورد میزان جمعیت یک ناحیه ، میزان مشتریان بالقوه و میزانی که آنان به خرید محصول یا خدمت مبادرت دارند ، از مهم ترین دلایلی است که انجام تحقیقات بازار را برای شرکت ها خصوصا کار آفرینان الزامی می نمایند.

یکی دیگر از نتایج غیر قابل انکار تحقیقات در زمینه بازار و موارد مربوط به آن ، تقسیم بندی بازار به بخش هایی از مشتریان با نیاز ها و مشخصات تقریبا یکسان است . این امر در تهیه یک طرح بازاریابی مخصوص و در نتیجه صرف بهینه زمان و منابع سازمان بسیار کمک کننده و مفید می باشد.

با توجه به نتایج برخی از تحقیقات، برون سپاری این وظیفه به متخصیصن بازاریابی نسبت به انجام آن در شرکت موثر تر خواهد بود.

تحقیقات بازار
تحقیقات بازار

تحقیقات بازار به سه دسته تقسیم بندی می شوند :

  • مطالعه بازار که به بررسی و شناسایی بازار و اندازه آن و ویزگی هایی در این زمینه می پردازد.
  • مطالعه محصول که به شناسایی خواسته هایی از مشتری می پردازد که موجبات رضایتمندی آنان فراهم می کند.
  • مطالعه مشتریان با شناسایی ترجیحات ، انگیزه ها ، علایق و نحوه رفتار خرید مشتریان مورد نظر ، سومین موضوعی است که محققان به تحقیق و تحلیل آن می پردازند.

اطلاعات به دست آمده از بازار یا اولیه هستند که از منابع اولیه و به طور مستقیم با استفاده از تحقیقات میدانی به دست می آیند و یا ثانویه می باشند که داده هایی را شامل می شوند که از تحقیقات کتابخانه ای و با بررسی منابعی چون آمار های دولتی ، کانون های تجاری و گزارش های آماده استخراج می شوند.

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

تاثیر تحریم های گوگل بر کسب و کار ایرانی

تاثیر تحریم های گوگل بر کسب و کار ایرانی

به دلیل مشکلات به وجود آمده برای ایران گوگل تحریم هایی را برای کسب و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *