خانه / بازاریابی / روش های تحلیل داده ها در بازاریابی

روش های تحلیل داده ها در بازاریابی

برای ورود به بازار نیاز به داده های اولیه از بازار داریم این کار باعث شناخت بهتری از جایگاه فعالیت و انتخاب استراتژی برای ما می شود در این بخش از بازاریابی قصد داریم تا روش های تحلیل داده ها در بازاریابی را برای شما مطرح کنیم پس با ما همراه باشید.

تحلیل جداگانه:

تحلیل جداگانه وقتی معنی میدهد که بین گروه هایی با داده ها و موضوعات مختلف از هم انجام شود،تا بتوان تفاوت های هریک را ارزش بندی کرده و مشخص تر کرد.گاهی میشود که وجود برخی تشابهات بین گروه های مورد آزمایش مارا از تحلیل تفکیک شده ایده آلمان دور کند،برای همین عمل تحلیل داده ها باید به صورتی انجام بگیرد که فاصله بین گروه ها، تفاوتهایشان و دیگر چیزها کاملا مشخص و مطرح بررسی شود و بتوان این اختلافات را با بزرگتر کردن یا کوچک تر و دقیق تر کردن تحلیلات، بهتر و بیشتر مشاهده کرد.

تحلیل داده های
تحلیل داده های

مراحل پیشنهادی ما برای چنین تحلیلی:

  • طرح مسئله و مشکل به صورت فرمول و قاعده
  • مشخصه ای انتخاب کنید که حداکثر اختلاف را نشان دهد،مثلا انسان بودن افراد مورد پرسش مثالی است برای حداقل اختلاف بین اطلاعات و داده ها و گروه ها…
  • اهمیت این اختلافات را بررسی و مشخص کنید(مسلمان یا مسیحی بودن افراد مورد پرسش شما بطور مثال،چه تاثیری در بازاریابی شما میگذارد؟)
  • تفسیر داده ها و اطلاعات و اختلافات هر گروه
  • جداسازی پاسخ ها و نتایج

تحلیل فاکتور محور:

تحلیل داده ها براساس فاکتورهایی که فرض میکنید برای تحلیلتان، یکی از متداول ترین روشهاست که با استقلال و ارتباط اطلاعات و ربط داشتنشان به هم دیگر کاری ندارد.اطلاعات صرفا با داشتن یا نداشتن یکسری ویژگی ها و فاکتور ها دسته بندی میشوند..حال این فاکتور ها میتوانند سن، رنگ مو، میزان تحصیلات و.. باشند بدون درنظر رفتن اینکه(بطور مثال)کدام قشر جامعه را تحت شعاع قرار میدهد دسته بندی ما.

تحلیل داده های
تحلیل داده های

در این روش میتوان با انتخاب فاکتور های عممومی تر، یک تحقیق جامعه شناسی عمومی انجام داد.چرا که شما بدون درنظر گرفتن ارزش های مادی و روانی متاثر در کسب و کارتان صرفا آماری اجمالی از میزان پراکندگی و تراکم یکسری المان ها را تحلیل و بررسی کرده اید.

تحلیل خوشه ای:

بخش های مختلف یک بازار و یا بازار هدف شما از یک ویژگی و المان تشکیل نشده اند، بلکه مخلوطی از چند ویژگی و فاکتور متفاوت میباشند.هنر شما به عنوان محقق بازاریابی زمانی مشخص میشود که بتوانید این ویژگی های مختلف را تا جای ممکن کنار هم و نزدیک به هم در دسته هایی مختلف طبقه بندی کنید.

این دسته بندی های خود ساخته را خوشه مینامند.خوشه بندی کردن جامعه مورد تحقیق به شما در صرف هزینه و زمان و تحلیل بهتر و جامع تر بسیار کمک میکند.

چند راه برای کمک به شما عزیزان در این روش تحقیقی:

تحلیل داده های
تحلیل داده های

طرح مسئله و مشکل اصلی تحقیق شما، آنچه میخواهید رخ دهد…

یک مشخصه قابل اندازه گیری، ترجیحا فاصله ای،را انتخاب کنید،منطقه شهر، چهار جهت جغرافیایی،اسم محله ها،و یا باتوجه به گویش های هر یک از محلات و طرز تفکر قالب در آن جا جامعه مورد تحلیلتان را دسته بندی کنید

حال در این مناطق یک ویژگی مشخص برای خوشه هایتان در نظر بگیرید

خوشه ها را بشمارید،آنها باید به طور واضحی از هم تمییز داده شده باشند،باید بتوان روی آنها محاسبات مورد نظر را پیدا کرد…

هر خوشه را صفت گذاری و نام گذاری و دسته بندی کنید و ویژگی هایشان را جمع بندی کنید

اطلاعات هر خوشه را تحلیل و اندازه گیری کنید.

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

ترفندهای دیجیتال مارکتینگ

ترفندها و نکات کوچکی هستند که می توان با بکارگیری آن ها به قدرت بسیار …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *