بازاریابی اِذنی

بازاریابی اذنی به مفهوم اجرای فعالیت ­های بازاریابی برای جذب مصرف ­کنندگان پس از کسب اجازه ­ی قطعی از آن­ها است که یکی از ابتدائی ترین مفاهیم بازاریابی ست. این شیوه­ ی بازاریابی یکی دیگر از ابزارهایی است که شرکت­ها با استفاده از آن می­توانند سد میان خود و مشتری­های خود را از میان برداشته و وفاداری آنها را کسب کنند. Seth Godin، یکی از متفکران پیشرو در این زمینه، اظهار می­ دارد:

«بازاریابان در عصر حاضر نباید با استفاده از ابزارهایی مانند مجلات، ارسال پست­الکترونیکی مستقیم، مبارزات رسانه­های گروهی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و مشابه آنها به زندگی مردم«سرک بکشند» و چارچوب­های زندگی آنها را بر هم زنند.»

Godin معتقد است که:

«مصرف­کنندگان از دریافت پیام­های تبلیغات و بازاریابی که با کسب مجوز آنها ارسال شده باشند، احساس رضایت کرده و به آنها توجه نشان می­دهند.»

هر قدر آشفتگی­ها و ناهنجاری­های محیط زندگی مردم افزایش می­یابد، کسب اجازه از آنها برای ارسال پیام­های تبلیغاتی، برای شرکت­ها سودآورتر می­شود.

این محقق با جلب توجه ما به افزایش روبه­ رشد فعالیت­های ارتباطات بازاریابی از سوی شرکت­ها، که همه روزه مصرف­کنندگان را در معرض بمباران اطلاعاتی قرار می­دهند، یادآور می­شود که اگر شرکت­ها درصدد جلب توجه بیشتر مصرف کنندگان برآیند، باید ابتدا با ترغیب و انگیزش آنها از طریق ارسال نمونه ­ی رایگان محصول، ارائه­ ی تخفیفات، برپایی قرعه­کشی و اعطای جوایز و غیره، مجوز برقراری ارتباط با آن­ها را دریافت کنند.

به این ترتیب، با کسب مشارکت و همکاری مشتری­ها به این شیوه می­توان روابط با آنها را دریافت کنند. به این ترتیب، با کسب مشارکت و همکاری مشتری­ها به این شیوه می­توان روابط عمیق­تری را با آنها ایجاد کرد؛ به نحوی که مشتری­ها، تمایل بیشتری به برقراری ارتباطات در آینده پیدا می­کنند. چنین روابط عمیقی با سازمان­ها تنها زمانی ایجاد می­شود که احترام متقابل میان خواسته­های مصرف­کننده و خواسته ­های سازمان شکل باشد و مشتری­ها داوطلبانه روابط و تعاملات عمیق­تری را با برندها ایجاد کنند.

امروزه این شیوه بازاریابی، به دلیل وجود فناوری­های پیشرفته با توجهات روزافزون بازاریابان مواجه شده است. شرکت­ها با بهره­گیری از پایگاه منسجم داده­ها و نرم­افزارهای پیشرفته قادر به ذخیره­سازی حجم انبوهی از داده­ها و پردازش اطلاعات با هدف ارسال پیام­های تبلیغاتی هدفمند و منطبق با سبک زندگی و خواسته­های فردی هر یک از مشتری­ها شده­اند.

Godin پنج گام اصلی زیر را برای اجرای بازاریابی اذنی به شیوه­ی اثربخش شناسایی کرده است:

  1. ارائه انگیزه­ها و عوامل مشوق برای مشتری­های بالقوه
  2. ارائه­ی برنامه­های آموزشی در طول زمان برای مشتری­های علاقه­مند و آموزش ویژگی­های مثبت و مزایای محصول یا خدمت به آنها
  3. تقویت و بهبود عوامل مشوق برای تضمین رابطه و حفظ اجازه­ی برقراری ارتباط بیشتر با مشتری
  4. ارائه مشوق­های تکمیلی با توجه به نیازها و سبک زندگی خاص هر یک از مشتری­ها برای کسب مجوزهای بیشتر
  5. استفاده از مجوز کسب شده به عنوان اهرم و عامل قدرت برای تغییر رفتار مشتری در طول زمان

Godin همچنین چهار آزمون مختلف را در زمینه­ی بازاریابی اذنی به شرکت­ها معرفی و پیشنهاد می­کند. به اعتقاد وی بازاریابی اذنی موفق، زمانی شکل می­گیرد که:«با سبک زندگی فردی هر یک از مشتری­ها متناسب باشد، از سوی مشتری­ها متناسب باشد، از سوی مشتری­ها مورد استقبالذ قرار گیردو با علایق و خواسته­های مشتری­ها مرتبط و نزدیک باشد.» Amazon.com نیز یکی از نمونه­های برتر در زمینه­ی بازاریابی اذنی در محیط اینترنت به شمار می­آید.

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

دامپینگ اخلاقی چه معنایی دارد؟

دامپینگ اخلاقی چه معنایی دارد؟

اگر اطلاع دادن مربوط‌به علم ژنتیک را اخیرا لذا بعد کرده باشید، پس احیانا پیش‌‌تر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *