بازاریابی اِذنی

بازاریابی اذنی به مفهوم اجرای فعالیت ­های بازاریابی برای جذب مصرف ­کنندگان پس از کسب اجازه ­ی قطعی از آن­ها است که یکی از ابتدائی ترین مفاهیم بازاریابی ست. این شیوه­ ی بازاریابی یکی دیگر از ابزارهایی است که شرکت­ها با استفاده از آن می­توانند سد میان خود و مشتری­های خود را از میان برداشته و وفاداری آنها را کسب کنند. Seth Godin، یکی از متفکران پیشرو در این زمینه، اظهار می­ دارد:

«بازاریابان در عصر حاضر نباید با استفاده از ابزارهایی مانند مجلات، ارسال پست­الکترونیکی مستقیم، مبارزات رسانه­های گروهی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی و مشابه آنها به زندگی مردم«سرک بکشند» و چارچوب­های زندگی آنها را بر هم زنند.»

Godin معتقد است که:

«مصرف­کنندگان از دریافت پیام­های تبلیغات و بازاریابی که با کسب مجوز آنها ارسال شده باشند، احساس رضایت کرده و به آنها توجه نشان می­دهند.»

هر قدر آشفتگی­ها و ناهنجاری­های محیط زندگی مردم افزایش می­یابد، کسب اجازه از آنها برای ارسال پیام­های تبلیغاتی، برای شرکت­ها سودآورتر می­شود.

این محقق با جلب توجه ما به افزایش روبه­ رشد فعالیت­های ارتباطات بازاریابی از سوی شرکت­ها، که همه روزه مصرف­کنندگان را در معرض بمباران اطلاعاتی قرار می­دهند، یادآور می­شود که اگر شرکت­ها درصدد جلب توجه بیشتر مصرف کنندگان برآیند، باید ابتدا با ترغیب و انگیزش آنها از طریق ارسال نمونه ­ی رایگان محصول، ارائه­ ی تخفیفات، برپایی قرعه­کشی و اعطای جوایز و غیره، مجوز برقراری ارتباط با آن­ها را دریافت کنند.

به این ترتیب، با کسب مشارکت و همکاری مشتری­ها به این شیوه می­توان روابط با آنها را دریافت کنند. به این ترتیب، با کسب مشارکت و همکاری مشتری­ها به این شیوه می­توان روابط عمیق­تری را با آنها ایجاد کرد؛ به نحوی که مشتری­ها، تمایل بیشتری به برقراری ارتباطات در آینده پیدا می­کنند. چنین روابط عمیقی با سازمان­ها تنها زمانی ایجاد می­شود که احترام متقابل میان خواسته­های مصرف­کننده و خواسته ­های سازمان شکل باشد و مشتری­ها داوطلبانه روابط و تعاملات عمیق­تری را با برندها ایجاد کنند.

امروزه این شیوه بازاریابی، به دلیل وجود فناوری­های پیشرفته با توجهات روزافزون بازاریابان مواجه شده است. شرکت­ها با بهره­گیری از پایگاه منسجم داده­ها و نرم­افزارهای پیشرفته قادر به ذخیره­سازی حجم انبوهی از داده­ها و پردازش اطلاعات با هدف ارسال پیام­های تبلیغاتی هدفمند و منطبق با سبک زندگی و خواسته­های فردی هر یک از مشتری­ها شده­اند.

Godin پنج گام اصلی زیر را برای اجرای بازاریابی اذنی به شیوه­ی اثربخش شناسایی کرده است:

  1. ارائه انگیزه­ها و عوامل مشوق برای مشتری­های بالقوه
  2. ارائه­ی برنامه­های آموزشی در طول زمان برای مشتری­های علاقه­مند و آموزش ویژگی­های مثبت و مزایای محصول یا خدمت به آنها
  3. تقویت و بهبود عوامل مشوق برای تضمین رابطه و حفظ اجازه­ی برقراری ارتباط بیشتر با مشتری
  4. ارائه مشوق­های تکمیلی با توجه به نیازها و سبک زندگی خاص هر یک از مشتری­ها برای کسب مجوزهای بیشتر
  5. استفاده از مجوز کسب شده به عنوان اهرم و عامل قدرت برای تغییر رفتار مشتری در طول زمان

Godin همچنین چهار آزمون مختلف را در زمینه­ی بازاریابی اذنی به شرکت­ها معرفی و پیشنهاد می­کند. به اعتقاد وی بازاریابی اذنی موفق، زمانی شکل می­گیرد که:«با سبک زندگی فردی هر یک از مشتری­ها متناسب باشد، از سوی مشتری­ها متناسب باشد، از سوی مشتری­ها مورد استقبالذ قرار گیردو با علایق و خواسته­های مشتری­ها مرتبط و نزدیک باشد.» Amazon.com نیز یکی از نمونه­های برتر در زمینه­ی بازاریابی اذنی در محیط اینترنت به شمار می­آید.

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

ترفندهای دیجیتال مارکتینگ

ترفندها و نکات کوچکی هستند که می توان با بکارگیری آن ها به قدرت بسیار …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *