خانه / برندینگ / اصول و مفاهیم برندینگ / برند یا نام تجاری چیست؟

برند یا نام تجاری چیست؟

برند یا نام تجاری چیست؟
برند یا نام تجاری چیست؟

برند یا نام تجاری‏ : یک نام ، عبارت، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا محصولی خاص باشد که به وسیله آن از دیگر محصولات و خدمات مشابه متمایز می‌گردد.

عنوان قانونی برند، نشان تجاری است.

برند به طور کلی مجموعه ای از برداشت های ذهنی، احساسی، منطقی و برتری هایی است که مشتری نسبت به یک محصول و یا خدمات بر اساس نام برند آن در بین محصولات مشابه قائل می شود!؟!
تداعی مفاهیم (مانند: کیفیت و سرعت ) و برقراری ارتباط با تصاویر و نمایه ها از مزایا و فواید یک برند است که دراصطلاح به آن زبان برند می گویند.

به نحوی کیفیت ارتباط برند است که مبنای تصمیم گیری برای خرید آن
در ذهن مشتری واقع خواهد شد!؟!

برند، همان چیزی است که مخاطب با دیدن، شنیدن، حس کردن و یا هرگونه ارتباطی با آن بصورت ذهنی (Conceptual)، دیداری (Visual) یا شنیداری (Verbal)  ویژگی‌های آن را در ذهن و قلب خود تداعی می‌کند.

برند احساس باطنی  ودرونی شخص درباره­ی یک محصول، خدمت یا شرکت است.
برند یک احساس باطنی است، زیرا همگی ما به رغم نهایت کوشش خود برای منطقی بودن، موجودات احساسی و شهودی هستیم.
برند احساس باطنی شخص است، زیرا در نهایت از سوی اشخاص تعریف می­شود نه از سوی شرکت­ها، بازارها یا به اصطلاح، عامه­ ی مردم.هر شخصی نسخه­ ی خود را از آن خلق می­کند.در حالی که شرکت­ ها نمی­ توانند این فرآیند را کنترل کنند، آنها می­ توانند به وسیله­ ی مخابره و انتقال ویژگی­ هایی که یک محصول را از محصول دیگر متمایز می­کند، برآن تاثیرگذار باشند.

برند یا نام تجاری چیست؟
برند حس مصرف کننده در انتخاب محصول ما در میان محصولات مشابه است!؟

وقتی که تعداد کافی افراد به احساس باطنی مشابه می­ رسند، می­توان گفت که شرکت برند دارد!؟!

به عبارت دیگر، برند چیزی نیست که شما می­گویید، بلکه چیزی است که آنها(مشتریان)می­گویند!?!

برند نوعی ازمُثُل افلاطونی است-مفهومی از که از سوی جامعه برای شناسایی طبقه­ی خاصی از چیزها استفاده می­­شود.برای توضیح مُثُل افلاطون، هر وقت که ما کلمه«اسب»را می­شنویم، موجودی باشکوه با چهار پا، دمی بلند و یالی که بر گردن عضلانی آویزان است، نشان قدرت و وقار، و این که شخصی می­تواند مسافت­های طولانی بر پشت آن سوار شود را ترسیم می­کنیم.اسب­های مختلف ممکن است با هم متفاوت باشند، اما در اذهان خود هنوز «اسب بودن»همه­ ی آنهارا تشخیص می­دهیم.

از جنبه­ ی دیگر به رابطه می­نگریم، وقتی که بخش­هایی که یک اسب را می­سازند در کنار هم می­گذاریم، کل مجموعه به اندازه کافی متمایز است تا این که ما به اسب فکر کنیم، نه به گاو یا دوچرخه.

  چرا ناگهان بحث برند این قدر داغ  شد؟

  ایده­ ی برند حداقل به حدود ۵۰۰۰سال قبل بر می­ گردد، پس چرا حالا مقوله برند و برندینگ چنین مسئله مهمی شده است؟

  برای اینکه به همان اندازه که جامعه ما از اقتصاد مبتنی بر تولید انبوه  به سوی اقتصاد مبتنی بر سفارش­ی سازی انبوه حرکت کرده است، حق انتخاب­ های خرید ما افزایش یافته و چند برابر شده است!؟!

ارزش برند ها در این است که انسان امروز از لحاظ اطلاعات غنی و از لحاظ زمان فقیر شده است!؟!

در نتیجه شیوه­ ی قدیمی ما در  قضاوت محصولات، با مقایسه ­ی ویژگی­ها و مزایا، دیگر کارساز و عملی نیست!؟!
شرایط از سوی رقبایی بدتر شده است که ویزگی ­های یکدیگر را به محض اینکه وارد بازار می­ شود، تقلید می­ کنند و با پیشرفت­های رخ داده در فرآیند ساخت و تولید، مقوله کیفیت را به چالش می کشند؟!!

  امروزه ما انتخاب­های خود را بیشتر مبنی بر ویژگی­ های نمادین قرار می­دهیم، محصول به چه شکلی به نظر می­ رسد؟ در کجا به فروش می­ رسد؟ چه افرادی آن را می­ خرند؟ا گر آن را بخریم، به چه«گروه و دسته ای»می ­پیوندیم؟ هزینه و قیمت محصول، چه چیزی درباره مطلوبیت آن بیان می­ کند؟ افراد دیگر درباره­ ی آن چه چیزی می­ گویند؟ ودر نهایت، چه کسی آن را تولید می­ کند؟

زیرا اگر بتوان به سازنده اطمینان کنم، می­ توانم آن را الآن بخرم و بعدا درباره ­ی محصول نگران شوم!؟!

به جای ارزیابی ویژگی­ ها ومزایای آن، مقدار اعتمادی که من نسبت به محصول احساس می­کنم، یعنی برند آن تعیین خواهد کرد که آیا من این محصول یا محصول دیگری را برای خرید انتخاب خواهم کرد!؟!

درباره ی سینا حسینی

مطلب پیشنهادی

اصول و نحوه نام گذاری برند

اصول، اهمیت و نحوه نامگذاری یک برند

انتخاب نام برند یا نامگذاری برند یکی از انتخابهای بنیادین است، زیرا اغلب، نقش اصلی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *