خانه / برندینگ / مدیریت نقدینگی توسط ERP ها؛ امری ضروری و حیاتی

مدیریت نقدینگی توسط ERP ها؛ امری ضروری و حیاتی

در حال حاضر کشور ایران با یکی از جدی ترین بحران های مالی و اقتصادی طی چند دهه اخیر روبروست.

واقعیت این است که دو مبحث بهینه سازی منابع و انضباط مالی همواره برای شرکت ها از اهمیت به سزایی برخوردار هستند ولی در شرایط بحران و پر تغییر، بهینه سازی، جلوگیری از هدر رفتن و ضایع شدن منابع و افزایش فروش و درآمدها، بیش از پیش معنا پیدا می کند تا جایی که مسئله تعیین کننده در خصوص ادامه حیات و توقف فعالیت شرکتها به میزان تحقق همین دو موضوع ربط پیدا خواهد کرد. در ادامه یادداشت مدیریت نقدینگی توسط ای آر پی ها؛ امری ضروری و حیاتی با مجله ایده پردازی همراه باشید.

تفاوت شرکتی که ورشکست می شود و شرکت دیگری که ورشکست نمی شود لزوما با دارایی یا مطالبات آن مجموعه رابطه ندارد، بلکه کافیست نقدینگی شرکت صفر یا منفی شود در آن صورت کسب و کار هر چقدر هم طلب داشته باشد بی فایده است.

مدیریت نقدینگی و بودجه ریزی و بعضا کاهش تمامی هزینه های غیر ضروری در شرایط بحران بسیار اهمیت می یابد و نیاز به سیستم اطلاعاتی که بتواند پیش بینی نقدینگی و بهینه سازی در خصوص منابع مالی انجام دهد در چنین وضعیت بغرنجی نه امری ترجیحی بلکه موضوعی ضروری و فوری است.

چطور است که برخی شرکت ها در بحران پویایی خود را حفظ می کنند دارند اما اکثر قریب به اتفاق بقایشان به خطر می افتد.

چطور است که برخی کارخانجات تولیدی در شرایط بحران کارشان متوقف می شود و نمی توانند سود ده یا اقتصادی باشند و در همین شرایط بحران برخی کارخانجات تولیدی به شدت رشد و توسعه پیدا می کنند.

Microsoft Dynamics NAV

چطور است که برخی شرکتهای بازرگانی با انتخاب های صحیح و قیمت گذاری صحیح در شرایط بحران و رکود اقتصادی، رشد و سود بسیار خوبی دارند و برخی شرکت های بازرگانی فعالیتشان متوقف می شوند. چون نمی توانند بموقع حساب هایشان را به روز کنند و سیستم مالی شان همیشه چندین پله و چندین هفته از اتفاقاتی که در واقع می افتد عقب تر است.

اگر استراتژی و استراتژیک عمل کردن را تصمیم گیری صحیح و تمرکز روی مهمترین مسئله و توانایی تغییر بر اساس این تصمیمات تعریف کنیم طبیعتا برای هر تصمیمی داشتن اطلاعات کافی و صحیح در مورد پارامترهای موثر بر آن تصمیم، حرف اول را میزند و این اطلاعات تنها از طریق وجود سیستم اطلاعاتی یکپارچه و بروز می تواند فراهم شود و در اختیار مدیران و تصمیم گیران قرار گیرد.

از نظر کارشناسان سایت شرکت سامیکس، فرق شرکت های موفق و پیشرو در سطح بین المللی که میتوانند با تغییر شرایط تصمیمات صحیح مالی و بودجه ای بگیرند در روش انجام کار و روش های مدیریت اطلاعات است باید به این نکته توجه نمود زمانی که یک شرکت خارجی در ایران به عنوان سرمایه گذار ورود می کند مهمتر از پول و سرمایه، دانش مدیریتی، به روش ها و تجربیاتی است که همراه خودش  می آورد.

ERP ها به عنوان یکی از راهکارهای یکپارچه نرم افزاری صرفا یک ابزار نرم افزاری نیستند بلکه در کنترلها و قوانینشان استانداردهای مختلف اعم از استانداردهای حسابداری و مالی و استاندارد های مربوط به سفارش و خرید و فروش بر اساس تاریخ مصرف و … وجود دارد که در نرم افزارهای اتوماسیون جزیره ای این کنترل ها به صورت یکپارچه وجود ندارند.

در اینجا لازم است برخی تصورات رایج غلط در رابطه با ERP اصلاح گردد.

اگر در گذشته پروژه های ERP به دلایل متعددی نظیر نبود متخصص داخلی و پر هزینه بودن خدمات و لایسنس ERP ها و سو مدیریت در تعیین محدوده انتظارات و توسعه ERP موجب شکست پروژه ها می شد، در حال حاضر بسیاری از این شرایط تغییر کرده و با استراتژی صحیح در استقرار این سیستم ها شاهد پیاده سازی موفق و بسیار موثر این سیستم ها و البته با قیمتهای منطقی و بودجه هایی هستیم که کاملا بازگشت سرمایه پیاده سازی چنین پروژه هایی را توجیه میکنند، البته باید چند دیدگاه را در خصوص ERP تغییر داد و یکی از انها این است که ERP  باید منطبق بر سازمان شود. تصحیح این پارادایم تنها با معکوس سازی آن قابل انجام است بله، این سازمان است که می بایست خود را اصلاح کند و تغییر دهد و فرآیندهایش را مطابق استانداردهای صنعت و کسب و کار اصلاح و بهینه سازد.

قطعا پر کاربرد ترین ERP  جهان که Microsoft Dynamics NAV است، هم در ایران کاربرد جدی پیدا می کند. و اگر تا امروز تعداد پیاده سازی های صورت گرفته از این ERP انگشت شمار بوده، دلیلش این بوده که شرکتی نبوده که خدمات پیاده سازی این ERP را بصورت موفق و با قیمت مناسب ارائه دهد.

ما در مجموعه سامیکس تجربیات موفق متعددی در پیاده سازی این ERP داشته ایم و آمادگی داریم این تجربیات را با سازمان هایی که به دنبال تحول و یکپارچه سازی سیستم های اطلاعاتی کلیدی شان هستند، تبادل کنیم.

 

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

شانل، برندی با ایده های جدید

این روزها در دنیای پوشاک و البسه برندهای مختلفی وجود دارند که هر یک دارای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *