خانه / برندینگ / ویژگی ها و مزیت های زیر مجموعه عملکرد برند

ویژگی ها و مزیت های زیر مجموعه عملکرد برند

در این مقاله از سری مقاله های برندینگ، قصد داریم تا به برشماری ویژگی ها و مزیت های زیر مجموعه عملکرد برند بپردازیم. با E-Idea همراه باشید.

  • عناصر و اجزای اصلی و ویژگی های مکمل
  • قابلیت اطمینان ، دوام و قابلیت تعمیر و استفاده ء دوباره از محصول
  • اثر بخشی و کارایی خدمات (نظیر خدمات جانبی محصول) و میزان همدلی ارائه دهندگان خدمات با مشتری
  • سبک و طراحی محصول
  • قیمت
برندینگ
برندینگ

اغلب مشتری ها باورهایی را در زمینه ء عناصر و اجزای اصلی محصول در ذهن دارند و ویژگی های مکملی را برای این عناصر می شناسند . برخی از ویژگی های عناصر اصلی و سازنده ء محصول برای عملکرد و فعالیت آن ضروری است ؛ در حالی که وجود برخی دیگر از ویزگی ها ضرورت چندانی دارد و با توجه به نوع استفاده و سلیقه ء هر فرد قابل انطباق است .

اما مشتری ها چه دیدگاهی نسبت به عملکرد دارند ؟ قابلیت اطمینان (Reliability) ، شاخصی است که میزان ثبات و پایداری عملکرد را در طول زمان و در دفعات مختلف خرید محصول مورد سنجش فقرار می دهد .

دوام (Durability) ، به معنای طول عمر مورد انتظار از محصول است و قابلیت تعمیر (Serviceability) ، به مفهوم سهولت تعمیر محصول در شرایط مورد نیاز است . بر این اساس ، نگرش به عملکرد محصول تحت تأثیر عواملی نظیر سرعت ، دقت و توجه در ارائه و نصب محصول و ویژگی های رفتاری نظیر ادب ، یاری رسانی به مشتری و ارائه آموزش لازم در حین ارائه خدمات و کیفیت خدمات نگهداری و تعمیر محصول در طول دورهء استفاده توسط مشتری است .

اغلب مشتری ها ، تداعیاتی متعدد و مرتبط با عملکرد را (به ویژه در زینه خدمات ) در ذهن دارند . اثر بخشی  خدمت (Service Effectiveness) شاخصی است که میزان رضایت مشتری را از تمامی عناصر خدمت در مورد یک برند مورد سنجش قرار می دهد . کارایی خدمات (Service Efficiency) نیز سرعت و پاسخ گویی سازمان را در ارائه خدمات خود منعکس می کند و سر انجام همدلی در خدمت رسانی (Service Empathy) به منظور میزان توجه ارائه دهندگان خدمت به علایق پنهان و میزان اعتماد مشتری ها به آنهاست .

ممکن است مصرف کنندگان از ویژگی های فراتر از جنبه های کارکردی محصول نظیر معیار های زیبایی شناسی (اندازه ، شکل ، رنگ ، جنس و …) تداعیانی در ذهن داشتهباشند . بر این اساس ، عملکرد می تواند بهجنبه های حسی در مورد ظاهر ، صدا و سایر حواس بستگی داشته باشد . آخرین نکتهد این است که سیاست قیمت گذاری برای برند می تواند در زمینه قیمت برند (گرانی یا ارزانی ) و انتظار برخورداری از تخفیفات در ذهن مصرف کننده تداعیاتی را ایجاد کند . یکی از مهمترین تداعیات عملکردی قیمت است . زیرا مصرف کنندگان دانسته های خود را از رده ء محصول در چارچوبقیمت سازماندهی می کنند و بر این اساس برند های مختلف رامقایسه و ارزیابی می کند .

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

تاریخچه شکل گیری برند دیزل

تاریخچه شکل گیری برند دیزل

یکی از برند هایی که ممکن است برای شما خاطره انگیز باشد برند دیزل می …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *