خانه / برندینگ / ویژگی ها و مزیت های زیر مجموعه عملکرد برند

ویژگی ها و مزیت های زیر مجموعه عملکرد برند

در این مقاله از سری مقاله های برندینگ، قصد داریم تا به برشماری ویژگی ها و مزیت های زیر مجموعه عملکرد برند بپردازیم. با E-Idea همراه باشید.

  • عناصر و اجزای اصلی و ویژگی های مکمل
  • قابلیت اطمینان ، دوام و قابلیت تعمیر و استفاده ء دوباره از محصول
  • اثر بخشی و کارایی خدمات (نظیر خدمات جانبی محصول) و میزان همدلی ارائه دهندگان خدمات با مشتری
  • سبک و طراحی محصول
  • قیمت
برندینگ
برندینگ

اغلب مشتری ها باورهایی را در زمینه ء عناصر و اجزای اصلی محصول در ذهن دارند و ویژگی های مکملی را برای این عناصر می شناسند . برخی از ویژگی های عناصر اصلی و سازنده ء محصول برای عملکرد و فعالیت آن ضروری است ؛ در حالی که وجود برخی دیگر از ویزگی ها ضرورت چندانی دارد و با توجه به نوع استفاده و سلیقه ء هر فرد قابل انطباق است .

اما مشتری ها چه دیدگاهی نسبت به عملکرد دارند ؟ قابلیت اطمینان (Reliability) ، شاخصی است که میزان ثبات و پایداری عملکرد را در طول زمان و در دفعات مختلف خرید محصول مورد سنجش فقرار می دهد .

دوام (Durability) ، به معنای طول عمر مورد انتظار از محصول است و قابلیت تعمیر (Serviceability) ، به مفهوم سهولت تعمیر محصول در شرایط مورد نیاز است . بر این اساس ، نگرش به عملکرد محصول تحت تأثیر عواملی نظیر سرعت ، دقت و توجه در ارائه و نصب محصول و ویژگی های رفتاری نظیر ادب ، یاری رسانی به مشتری و ارائه آموزش لازم در حین ارائه خدمات و کیفیت خدمات نگهداری و تعمیر محصول در طول دورهء استفاده توسط مشتری است .

اغلب مشتری ها ، تداعیاتی متعدد و مرتبط با عملکرد را (به ویژه در زینه خدمات ) در ذهن دارند . اثر بخشی  خدمت (Service Effectiveness) شاخصی است که میزان رضایت مشتری را از تمامی عناصر خدمت در مورد یک برند مورد سنجش قرار می دهد . کارایی خدمات (Service Efficiency) نیز سرعت و پاسخ گویی سازمان را در ارائه خدمات خود منعکس می کند و سر انجام همدلی در خدمت رسانی (Service Empathy) به منظور میزان توجه ارائه دهندگان خدمت به علایق پنهان و میزان اعتماد مشتری ها به آنهاست .

ممکن است مصرف کنندگان از ویژگی های فراتر از جنبه های کارکردی محصول نظیر معیار های زیبایی شناسی (اندازه ، شکل ، رنگ ، جنس و …) تداعیانی در ذهن داشتهباشند . بر این اساس ، عملکرد می تواند بهجنبه های حسی در مورد ظاهر ، صدا و سایر حواس بستگی داشته باشد . آخرین نکتهد این است که سیاست قیمت گذاری برای برند می تواند در زمینه قیمت برند (گرانی یا ارزانی ) و انتظار برخورداری از تخفیفات در ذهن مصرف کننده تداعیاتی را ایجاد کند . یکی از مهمترین تداعیات عملکردی قیمت است . زیرا مصرف کنندگان دانسته های خود را از رده ء محصول در چارچوبقیمت سازماندهی می کنند و بر این اساس برند های مختلف رامقایسه و ارزیابی می کند .

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

شانل، برندی با ایده های جدید

این روزها در دنیای پوشاک و البسه برندهای مختلفی وجود دارند که هر یک دارای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *