تبلیغات چیست؟

امروزه تبلیغات، یکی از ارکان اصلی تجارت محسوب می شود. هیچ کالا و خدماتی بدون تبلیغات در میان مردم جا باز نمی کند و پذیرفته نمی شود. اما چیزی که این روز ها اکثر مردم آن را به عنوان تبلیغات می شناستند، تعریفی آمیخته با تعریف بازایابی است؛ دانستن این نکته ضروری است که تبلیغات تنها جزئی از بازار یابی است نه خود آن . در این مقاله به سوال تبلیغات چیست؟ پاسخ داده خواهد شد و همچنین  مفهوم تبلیغات به صورت مختصر  بررسی خواهد شد. در مقاله پیش رو در حقیقت می خواهیم به اصول و مفاهیم تبلیغات، پاسخ دهیم.

تبلیغات
تبلیغات

قبل از هر تعریفی از تبلیغات باید دانست که تبلیغات جزئی از فرایند بزرگ تر و کلی تر بازاریابی است. در یک تعریف  کوتاه و نسبتا جامع می توان گفت، تبلیغات فرایندی است برای رساندن پیام درباره یک محصول یا خدمت برای متقاعد کردن مردم به استفاده از آن؛ این پیام برای متقاعد کردن مردم از رسانه ها و وسیله های مختلفی استفاده می کند.  هر تبلیغ هدف مشخص خود را دارد. اهدافی مثل آگاهی مردم، روشن کردن مردم از کارکرد یک محصول یا خدمت، ترغیب مردم برای تهیه آن محصول و خدمت و… می تواند جز این اهداف باشد.

لازم به ذکر است تبلیغ فقط مخصوص مسائل  تجاری نیست بلکه می تواند تمام جنبه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نیز شامل شود و اهدافی در این زمینه ها را دنبال کند. همانطور که قبل تر ذکر شد تبلیغات زیر مجموعه بازاریابی است و در کنار دیگر اقدامات برای فروش محصول تبلیغات هم به این امر کمک می کند. یک تبلیغ موثر خصوصات مشخصی دارد. شما وقتی نتیجه یک تبلیغ را موفقیت آمیز می بینید باید به مراحل اولیه به ثمر نشستن آن برگردید تا علت موفقیت را از خصوصیات آن تبلیغ بفهمید. یک تبلیغ خوب در دل خود خلاقیت و ابتکار دارد تا بتواند در دل دنیای تبلیغات زده به چشم مردم بیاید و در ذهن آن ها بماند. البته لازم به ذکر است برای در ذهن ماندن یک تبلیغ تکرار آن نیز بسیار موثر است.

تبلیغات
تبلیغات

متن آگاهی دومین عامل مهم و تاثیر گذار است. متنی که برای آگهی نوشته می شود می تواند تمام ویژگی های خلاقیت، روشن بودن و ترغیب کردن مردم برای خرید آن محصول را داشته باشد.  دقت داشته باشید باید محصول خود را  در آگهی به طور غیر مستقیم برای فروش ارائه دهید. به این منظورکه سعی کنید به جای اینکه مستقیم محصول خود را برای فروش عرضه کنید؛ بیشتر خلاقیت آگهی و گیرایی آن را بالا ببرید؛ در این صورت است که توجه مردم به آگهی شما جلب خواهد شد.  جالب است بدانید بعضی دانشمندان تبلیغاتی را که چیزی برای آموزش داشته باشند بهترین نوع تبلیغ برشمرده اند. اگر چه در ماهیت، تبلیغ و آموزش تفاوت فاحشی با هم دارند ولی برخی معتقد اند تبلیغ  در تعامل با آموزش است که معنا پیدا خواهد کرد. تبلیغ در تعامل با آموزش می تواند بسیاری از مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و… را به  مردم آموزش دهد . برای مثال می توان به تبلیغات راهنمایی و رانندگی در جهت کاهش تصادفات در تلویزیون و بنر هایی که در خیابان ها در این زمینه نصب می شوند اشاره کرد. این نوع تبلیغ نمونه بارز تبلیغات در تعامل  با اموزش است.

درباره ی سینا حسینی

مطلب پیشنهادی

مدل 5M در تبلیغات

مدل ۵M در تبلیغات

برای تهیه یک برنامه تبلیغاتی خوب و گیرا، مدیران بازاریابی باید از مدل ۵M در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *