خانه / تبلیغات / اصول و مفاهیم تبلیغات / تاکتیک های مدیریتی و بازرگانی در تبلیغات (بخش دوم)

تاکتیک های مدیریتی و بازرگانی در تبلیغات (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله چندین تاکتیک مهم و ضروری برای مدیریت تبلیغات در بازرگانی را به شما آموزش دادیم. اگر همچنان علاقه‌مند به یادگیری دیگر تاکتیک های این علم هستید، تاکتیک های مدیریتی و بازرگانی در تبلیغات (بخش دوم) را نیز دنبال کنید.

تاکتیک های مدیریتی و بازرگانی در تبلیغات

تاکتیک­های تبلیغات افزایش سهم بازار

برای افزایش سهم بازار می­توان از استراتژی­‌ها، اصول و مفاهیم تبلیغات زیر استفاده کرد:

تاکتیک ­های تبلیغات حمله­‌ی مستقیم

برای کسب بازار بیشتر، می­توان با تبلیغات حمله­‌ی مستقیم به رقبا، بازار را تصاحب کرد.

تاکتیک­ های تبلیغات محاصره

در این تاکتیک، به جای تبلیغات با حمله­‌ی مستقیم به بازارهایی که رقبا در ان حضور فعال دارند، به سراغ پیام­ها، رسانه­‌ها و سیستم­های تبلیغاتی می­رویم که رقباریال حضوری کم­رنگ یا همراه با ضعف دارند. در واقع با ورود به اطراف سیستم تبلیغاتی رقبا، آنها را در محاصره­ی خود قرار دهیم. با این تکنیک، و تمرکز بر این گونه بازارها، می توان سهم بازار رقبا را از آن خود کرده و سهم بازار خویش را افزایش داد. مثلاً در یک تبلیغات جالب در زمین ورزشی جام­جهانی المان آثار تبلیغاتی شرکت ولوو، تبلیغات دیگر شرکت­ها را محاصره کرده بود.

تاکتیک تبلیغات توسعه­‌ی بازار

در این تاکتیک تبلیغات، شرکت به دنبال تبلیغ بازارهای بکر و دست نخورده­ای می­گردد که عموماً در اطراف شرکت وجود دارند. کشف ایده­‌های خلاق تبلیغاتی برای بازارهای تازه و نفوذ در آنها الگویی مؤثر برای این تاکتیک تبلیغاتی است. برگزیدن این تاکتیک تبلیغاتی، نیازمند تیم تحقیقاتی بازار یا حداقل تیم بازاریابی بسیار قوی است تا فرصت­های تبلیغاتی و بازار را کشف کنند.

تاکتیک ­های تبلیغات در مرحله­‌ی بلوغ

در دوره­ی عمر محصول، مرحله­‌ی بلوغ مرحله­ای است که در آن، رشد فروش و رشد سهم بازار تا حدودی ثابت است. از طرفی دیگر این دوره، دوره­ی اوج فروش محصول است که آن، رقبای جا افتاده و شناخته شده در حال فروش محصول هستند. در این مرحله، معمولاً از تمام ظرفیت­ های تولید استفاده می­شود و قیمت­ها حالتی رقابتی پیدا کرده­اند.

از دو دسته تاکتیک تبلیغات می­توان در این مرحله استفاده کرد:

  • حفظ مزیت تبلیغات رقابتی
  • حداکثر کردن حجم تبلیغات هماهنگ با فروش

هر دوی این تاکنیک­های تبلیغات باید در برنامه­ی تبلیغات سازمان­ها قرار گیرند و انتخاب یکی به معنای بی ­نیازی از دیگری نیست.

تاکتیک های مدیریتی و بازرگانی در تبلیغات

حفظ مزیت رقابتی در تبلیغات

حفظ مزیت در تبلیغات با تاکتیک­ها و تکنیک­های زیر قابل دستیابی است. (تبلیغات برای بقا یا تبلیغات یادآوری­ کننده)

تاکتیک تبلیغا تمایز

در این تاکتیک تبلیغات سعی می­شود، با تکنیک­ها و روش­های تبلیغاتی خاصی، دلیلی معقول برای مشتری ایجاد شود تا از شرکت دارای تمایز خرید کند.

تاکتیک تبلیغات کمترین هزینه

تبلیغات نیز مانند خرید کالاها به صورت عمده است. هر چه که بیشتر بخریم، قیمت آن کاهش می­یابد. یعنی با تبلیغات بیشتر در کل هزینه­‌های کمتری تحمیل می­شود. در این بخش باید با سیستم­هایی و با تبلیغات انبوه، قیمت تبلیغات را نسبت به رقبا پایین اورد و هزینه­ی تبلیغات را کاهش داد.

تاکتیک تبلیغات رودررو

یکی از تکنیک­های تبلیغات، تبلیغات رو در رو است. بدین صورت که در چنین واقعی باید مدیران، مشاوران و کارمندان با ارتباطات روردررو با مشتری و گرفتن بازخورد از رضایت آنها  نسبت به تبلیغاتی که صورت می­پذیرد، اطلاعاتی کسب کرده، تبلیغات خود را پیش ببرند. این شیوه یکی از شیوه های روابط عمومی نیز به حساب می­ آید.

افزایش حجم تبلیغات با توجه به میزان فروش

در این تاکنیک با توجه به میزان فروش سعی می­شود با توسعه­‌ی تبلیغات، مدت حضور در دوره­ی بلوغ طولانی شود.

تاکتیک تبلیغات نفوذ

هدف این تاکتیک نفوذ در مشتریانی است که تا کنون اقدام به خرید محصول نکرده­اند و استفاده از این محصول را نیاز خود نمی­دانند. تحریک نیاز این­گونه مشتریان و باور این که محصول شرکت می­تواند نیاز آنان را برآورده سازد، فرآیندی تدریجی است که با کمک روانشناسی و رفتارشناسی و تبلیغات روانشناسانه امکان­پذیر است.

تاکتیک تبلیغات رسوخ در بازارهای جهانی

حتی در مرحله­‌ی بلوغ، بازارهای توسعه­‌نیافته­‌ای در کشورهای دیگر وجود دارند که تبلیغات می­توان فروش محصول­ها را به راحتی در آن کشور­ها امکان­ پذیر کرد. برای ورود به این بازارها، همان­طور که قبلاً ذکر شد، نیاز به تبلیغات جهانی است. این­گونه تبلیغات وقتی مؤثر خواهند بود که مخاطب و فرهنگ و ویژگی­هایش به درستی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند و تبلیغات متناسب با خصوصیات مخاطبان در انواع بازارهای خارجی ارائه شوند.

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

خطاها و دام­ های تبلیغاتی

خطاها و دام­ های تبلیغاتی – بخش ۱

تبلیغات علم بسیار گسترده و پیچیده­ای است که شاخه­ ها و زمینه­ های مختلفی از …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *