مدل ۵M در تبلیغات

برای تهیه یک برنامه تبلیغاتی خوب و گیرا، مدیران بازاریابی باید از مدل ۵M در تبلیغات که شامل موارد زیر می شوند، پیروی نمایند.

  • Mission
  • Money
  • Message
  • Media
  • Measurement

در ادامه این بخش از سری مقالات اصول و مفاهیم تبلیغات به معرفی هر کدام می پردازیم.

مدل 5M در تبلیغات
مدل ۵M در تبلیغات

تعیین هدف

همان طور که واضح است و مانند هر کار دیگر ابتدا باید هدف و یا هدف های تبلیغاتی خود را مشخص نماییم تا در انتها بتوانیم اثر بخشی آن را ازریابی کنیم. تصمیم ها در مورد بازار هدف، تعیین جایگاه در بازار و ترکیب عنصر های بازاریابی، چرخه عمر کالا مواردی هستند که اهداف را تحت تاثیر قرار می دهند. به طور کلی با توجه به قصدمان از تبلیغ می توانیم هدف خود را نیز مشخص نماییم. آگاه کردن، متقاعد کردن و یادآوری از جمله مواردی هستند که تبلیغ با قصد آن ها صورت می گیرد.

بودجه بندی تبلیغات

بودجه بندی و تخصیص میزان مناسب پول برای تبلیغات یکی از مهم ترین و در عین حال دشوارترین تصمیم ها است؛ چرا که این تصمیم بر سایر فعالیت ها اثر خواهد گذاشت. کمی بودجه از یک سمت به از دست دادن خریداران و مشتریان بالقوه و بیش از اندازه بودن بودجه از سوی دیگر به کاهش سود و از بین رفتن میزانی از مبالغ صرف شده منجر خواهند شد. اگرچه این کار یک کار کارشناسی است که با توجه به هدف، امکانات و محدودیت های سازمان انجام می گیرد؛ متاسفانه در کشور ما بدون کار کارشناسی میزانی تعیین می شود و از کارشناسان می خواهند تا برنامه ای متناسب با این پول تهیه نمایند.

چند روش برای تعیین میزان بودجه به شرح زیر وجود دارند:

  • در حد استطاعت: با توجه به توان مالی سازمان تعیین می شود.
  • درصدی از فروش: درصدی از فروش جاری یا پیش بینی شده برای این کار مشخص می گردد.
  • رتبه بندی: هزینه هر کالا در تعداد باری که باید تبلیغ شود ، ضرب می گردد.
  • برابری با رقبا: هزینه تبلیغات برابر با هزینه سایر رقبا است.
  • هدف و انجام کار: بودجه با توجه به هدف و کارهایی که برای رسیدن به آن لازم است، تعیین می گردد.

دقت سه روش اول کم و روش چهارم میانه است و در نتیجه بهتر است از روش پنجم بهره گرفت.

پیام

هر آنچه که آگاهانه و با قصد تحت تاثیر قرار دادن مخاطب احتمالی از سوی فرستنده انجام گیرد، پیام نامیده می شود. هر پیام می تواند از کلمه ، تصویر ، صدا و موسیقی ، اعداد و حرکت و یا ترکیبی از آن ها تشکیل شده باشد. پیام ها باید شفاف و صریح باشند ، بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کرده و برایش مفید باشد و به روز باشد. هر چه فرستنده پیام برای مخاطب جذاب باشد ، تخصص داشته باشد و مخطب به آن اعتماد و علاقه داشته باشد ، تاثیر گذاری پیام بیشتر خواهد بود.

رسانه

رسانه در مدل 5M
رسانه در مدل ۵M

در زمینه رسانه به چند مورد باید توجه نمود:

  • میزان دسترسی مخاطب به رسانه انتخابی، علاقه وی به آن، ساعات و شرایطی که در معرض آن قرار می گیرد و هزینه استفاده از این رسانه
  • یک طرفه و دو طرفه بودن رسانه: بیلبورد، مطبوعات و تلویزیون از رسانه های یک طرفه و نمایشگاه، اینترنت و مصاحبه از رسانه های دو طرفه می باشند.
  • میزان اثر بخشی رسانه و میزانی که ما را به اهداف می رساند.
  • جدا سازی رسانه ها برای به کار بردن هر کدام در هر یک از مرحله های منحنی PLC و پیش بینی اثر بخشیشان.
  • تعیین کردن و در نظر گرفتن دیگر عوامل مربوط به رسانه ها است: سطح پوشش ، بازار هدف ، محل زندگی مخاطب ، قانون ، بودجه و تعداد رسال پیام.

ارزیابی تبلیغات

از آن جایی که بودجه تبلیغات یک موضوع حساس و جنجال برانگیز است ، بعد از اجرای برنامه تبلیغاتی باید به ارزیابی آن پرداخت:

  • اثربخش بودن: دریافت پیام، تغییر نگرش مخاطب و شکل گیری افکار عمومی به نفع سازمان. در واقع اثر بخشی به ارتباطات و احساسات قبل از خرید مربوط می شود. زمانی که آگاهی مشتریان از محصول زیاد نباشد ، ویژگی‌های کالا یا خدمت برای مشتری مشهود نباشد و کالا یا خدمات از کالاهای مشابه قابل تمییز دادن نباشد ، اثر بخشی مطرح می شود.
  • ثمر بخش بودن: در زمینه فروش، معامله و برگشت سرمایه کاربرد دارد. رضایت مشتری ، فروش ، سهم بازار و سود بیشتر از هدف های مورد نظر در این زمینه اند. زمانی که در دوره رشد محصول هستیم و فروش روندی صعودی دارد ، وقتی کالا را بتوان از کالاهای مشابه تمییز داد و زمانی که با توجه به روند صعودی درآمد جامعه احتمال فروش بیشتر وجود داشته باشد ، ثمر بخشی نیز مطرح می شود.

درباره ی تیم تحریریه مجله ایده پردازی

مطلب پیشنهادی

خطاها و دام­ های تبلیغاتی

خطاها و دام­ های تبلیغاتی – بخش ۱

تبلیغات علم بسیار گسترده و پیچیده­ای است که شاخه­ ها و زمینه­ های مختلفی از …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *